Meklēt...

Melnais gulbis

Jaunais Rīgas teātris
Pievienot vērtējumu
9.0
66 vērtējumi

"Melnā gulbja" teorija ir zinātniska metafora par notikumu, kurš nāk absolūti negaidīts, neparedzams un kas pilnībā izmaina pastāvošo situāciju. Šo apzīmējumu lieto gan ekonomikā, gan militārajā leksikā, gan politikā. Šis apzīmējums vēsturiski radies no pieņēmuma, ka melni gulbji dabā neeksistējot. Līdz pēkšņi vienā jaukā dienā Austrālijā tika atklāts šīs sugas pārstāvis.

Mūsu izrādes gadījumā "melnā gulbja" metafora ir atsauce gan uz krievu klasisko baletu, gan uz aktuālo politisko kontekstu, gan uz Dostojevska romāna "Idiots" dažiem varoņiem.

Šī tik sen atpakaļ sarakstītā parafrāze par Mariju Magdalēnu un Jēzu Kristu, kurš augšāmcēlies, šodienas kontekstā liek paskatīties uzmanīgāk un pārlasīt romānu rūpīgāk - ko tad īsti autors mums ir gribējis pateikt? Un vai tik mēs neesam kaut ko pārpratuši vai pārāk ilgi aizkavējušies savās ilūzijās?

Izrādes ilgums
3st. 30min. (3 cēlieni)
Sezona
2023 / 2024
Pirmizrāde
10. aprīlī, 2024.
16.08
Piektdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots
17.08
Sestdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots
18.08
Svētdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots
20.08
Otrdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots
21.08
Trešdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots
05.09
Ceturtdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots
12.09
Ceturtdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots
13.09
Piektdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots
14.09
Sestdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots
15.09
Svētdiena
18:00

Jaunais Rīgas teātris, Jaunā zāle

Rīga, Lāčplēša iela 25
Izpārdots

Atsauksmes

Smile – 6.0

Jā, vēl kādam tā (skat. iepriekšējo komentāru). Es ilgi domāju, kā man trūkst jo īpaši divās pēdējās JRT izrādēs - izrādās, pārsteiguma momenta! Balets kā krāšņs … ietinamais papīriņš. Diemžēl.

3
evija – 4.0

tik daudz punktu dodu tikai par horeogrāfes ieguldījumu un aktieru ievirzi klasiskajā dejā. ideja kā šīs tēmas salikt kopā, manuprāt asprātīga un lieliska, bet ...atkārtota vilšanās. pat vairāk - apbrīnoju, kā manī parādījusies nepatika pret teātra mākslu. Alvi Hermaņa kgs, Jūsu teātra noteikumus ( pie ieejas) izlasīju un izdarot biļetes pirkumu, tātad akceptēju, bet klausoties no jaunās skatuves Znotiņa jūsmu vārdus par vareno krieviju ( kaut urlas sapratnē), manī tiešām radīja vēlmi novilkt kurpi un sviest skatuves virzienā. tiešām šobrīd šādi teksti? ( atsauce neglābj pateikto). izdaru secinājumu uz dienu, jaunais saturs ar jauno ēku disonē.

3
SkatitajsNoVidzemes – 5.0

Nu tā, teiktu, ka nekas jauns, nesavilņo JRT kā kādreiz, bet varbūt tas no zaļās zāles sērijas. Viss jau šķiet reiz redzēts, kaut kas no Arnīša, kaut kas no Kauces. Teiktu, ka te jaunus pārsteigumus grūti atrast. Aprunājoties ar biedriem gan kļuva interesanti, kā nu kurš ko sapratis, tā jau domu pasākums rosina, viens ar kurpi par kādu epizodi gribējis mest, otram likās, ka tā kā reize precīza (kas bijuši - kur Znotiņš uz krēsla). Balets gan skaisti un zeķubiksēm arī ne vainas. Bet tā citādi - nav mana tase tējas. Gribētos zināt, vai vēl kādam tā, jo fb jau pilns ar slavas dziesmām..

2
rhr@inbox.lv – 10.0

spilgti, emocionāli, ideja- fantastiska!

0
laila.zemite – 1.0

Bezsatura, bezsižeta, bezvēstījuma izrāde. Kustības, tērpi, aktieri izcili. Tie garie monologi, kam nav seguma, nogurdina. 3.5h, kas mokoši vēl ievilkās. Bezjēdzīgi sēdēts vakars. Gan šī izrāde, gan Sapņu tulkotāju sekta ir kā pašapliecināšanās, lai parādītu, ko trupa var, tikai iznāk pretēji. Ir zudusi vispār vēlēšanās ķert nākamās biļetes. Izrādes beigās cilvēki piecēlās kājās nevis lai sajūsminātos, bet lai ātrāk tiktu mājās.

0
Paprikoze – 4.0

Aktieri savu darbu izdara lieliski, bet vai tiešām vajag trīs ar pusi stundu garu izrādi, lai plakātiski paņirgātos par Dostojevski un pateiktu, ka visi krievi ir vienādi, un šis, redz, arī tāds pats. Kad Znotiņš vēršas pie skatītājiem un saka: "Tas no grāmatas...un Dostojevska dienasgrāmatām", kur nu vēl paskaidrojošāk. Vāji.

0
nadja.jansone@gmail.com – 5.0

Trešā cēliena beigas izglāba izrādi. Aktieri lieliski, balets un kostīmi arī. Ieejot ēkā es biju sajūsmā! Bravo Zaigai Gailei! Publika skaista! Bet izrāde ....

0
ankurvina – 10.0

Izcila izrāde,ar negaidītu sākumu un izcilu tēlojumu līdz beigām!

0
ilze680@inbox.lv – 10.0

IZCILA IZRĀDE.IZCILI AKTIERI.IZCILS REŽISORS

0
Ineta – 10.0

Ģeniāli! Kad liekas, ka viss jau ir redzēts, un vairs nekas nepārsteigs, es noskatos šo izrādi un saprotu, ka režisora potenciāls ir neizsmeļams. Ir pārsteigums par tik trāpīgi izvēlētu izrādes noformējumu un pasniegšanas veidu. Nebeidzu domāt par šo izrādi. Un meklēju jau Dostojevska Idiotu, lai paildzinātu piedzīvoto tēlu tālāku dzīvošanu. Cik labi, ka man ir iespēja piedzīvot tik kvalitatīvu kultūras pasākumu!

0
delfi.lv
delfi.lv - Ieva Rodiņa

Rasputins, Dostojevskis, antimesija, mūsdienu Krievijas ideoloģijas personifikācija – Kaspara Znotiņa Miškins ir programmatisks un ļoti daudzslāņains varonis, kurā Alvis Hermanis ierakstījis neslēpti politisku zemtekstu Latvijas sabiedrībai.

lasi.lv
lasi.lv - Normunds Akots

Dostojevska/Miškina murgainais monologs, kura retorika pilnībā sakrīt ar šodienas krievu politologu vārdiem, veido tik asu teātra un skatītāja savstarpējās komunikācijas smaili, ka tā nekļūdīgi ieurbjas publikas uztverē.

telos.lv
telos.lv - Agnese Irbe

Alvis Hermanis nav domātājs, nav pētnieks, nav politologs, nav vēsturnieks, nav literatūras kritiķis, nav sociālpolitisko notikumu analītiķis un nav politiķis. Viņš ir mākslinieks ar spēcīgu mākslinieka intuīciju. Viņš uztver laikmeta garu brīdi pirms šis gars ir atklājies plašākai sabiedrībai – ieskaitot domātājus un rūdītus notikumu analītiķus.

ir.lv
ir.lv - Zane Radzobe

Fjodora Dostojevska Idiotu Hermanis iestudē otrreiz. Savulaik Cīrihē viņš uz skatuves skrupulozi «restaurēja» romāna sākumu un arī šoreiz aprobežojas ar tā ekspozīciju. Jaunā izrāde būs saprotama tiem, kas Idiotu ir lasījuši; pārējie neko daudz nesapratīs.

diena.lv
diena.lv - Henrieta Verhoustinska

Jaunā Rīgas teātra izrāde Melnais gulbis ļauj domāt, ka kultūras izlolotajai idejai par krievu tautas pārākumu ir ārkārtīgi postošas sekas

kroders.lv
kroders.lv - Maija Svarinska, Atis rozentāls

“Melnais gulbis” ir ļoti oriģināla, drosmīga izrāde. Beigās vienīgi nevaru nepajautāt Alvim Hermanim: vai šī izrāde nav sprādzienbīstama ar aktualitātes atklāsmi, ar Dostojevska idejas patiesīgo analīzi un līdz ar to viņa izpratni par Krievijas itin kā Dieva doto lomu pasaules telpas sakārtošanā un no tās izrietošajām alkām pēc diženuma?

neatkariga.nra.lv
neatkariga.nra.lv - Arnis Kluinis

Nebiedēsim, ka aktieri tiešām vilks uz skatuves kādu no zāles. Teātris sagatavojis citu biedu. Proti, lugas personāži atklāj, ka labāk nevis turpināt savas grēksūdzes, bet kļūt par apsūdzētājiem pret tiem, kuri sēž sienas pretējā, t.i., mūsu (skatītāju) pusē