Meklēt...

Mājoklis. Komentāri 2

Initium
Pievienot vērtējumu
9.2
7 vērtējumi

“Augļojieties un vairojieties”, Viņš teica, Ādams un Ieva bija paklausīgi. Cilvēce iemācījās baudīt arī bez vairošanās. Bauda kā dabiska parādība varētu arī palikt ikdienišķās rutīnas līmenī, kam nepievērš vairāk uzmanības kā rokas pakasīšanai, kad tā niez, tomēr joprojām ir ar tabu un stereotipiem apaugusi tēma.

Terēzei garšo vīns, viņai nav perfekta auguma, viņa ikdienā nevalkā mežģīņu apakšveļu un ar vaksāciju neaizraujas. Un viņai ir sekss. Daudz un dažāds. Viņai ir vīrs un trīs bērni. Un dilemma.

Anna Auziņa romānā “Mājoklis” atstāj seksu ar tā fizioloģiskajiem smalkumiem ikdienišķumā, neuzklājot tam izskaistinājuma glancēto kārtu. Pagājušā gadsimta 90. gadu atpazīstamajās reālijās viņa atklāj pusaudzes Terēzes pieaugšanas stāstu,  kurā fiziskā nobriešana ar seksualitātes apzināšanos un izpēti kļūst saistīta ar garīgo dzīvi, tiecoties pēc viens vesels, taču sastopoties ar grūtībām, ko reglamentējusi katoļticība. Pieaugušās Terēzes laicīgās dzīves harmonija nav iespējama bez garīgā piepildījuma, bet prezervatīvs, kas nostājas starp sievieti un Dievu, grauj attiecības ar rituālu, kas ir svarīga garīgās prakses daļa. Kā šo miesas un gara konfliktu atrisināt?

“Mājoklis. komentāri” ir režisores Lauras Grozas diptihs, kurā dzejnieces Annas Auziņas debijas romāna “Mājoklis” varones Terēzes stāsts apaudzēts ar citu sieviešu intīmās pieredzes balsīm, lai runātu par sievieti un vīrieti, par māti un tēvu, par vīru un sievu, par dzīves lomām, gribētām un negribētām. Par to, kā sadzīvot ar tām.

Pēc “Mājoklī. komentāros #1 izrādē” izskanējušā daudzbalsīgā sieviešu pieredzes stāsta turpinājums “Mājoklī. komentāros #2 izrādē” notiek ārpus Dailes teātra – Terēzes daudzistabu dzīvoklī Dzirnavu ielā 60A, kur skatīties acīs patiesībai kļūs par unikālu pieredzi. Tā ir pieredze, kurā spēles telpa ar savu īpašo atmosfēru kļūst par nozīmīgu izrādes notikuma dalībnieci. Šeit ir iespēja pavisam nepastarpināti satikties aci pret aci, redzēt to, kas citādi paliktu nepamanīts un neizjusts. Tā ir iespēja gan nejaušam pieskārienam, gan tiešam jautājumam, kas citādi paliktu neuzdots. Tā ir iespēja piedzīvot sieviešu atklātību, kas citādi nebūtu iespējams. 

Biļetes nopērkamas uz katru daļu atsevišķi.

Sezona
2022 / 2023
Pirmizrāde
16. novembrī, 2022.
kroders.lv
kroders.lv - Valda Čakare

Pirmā, Dailes teātra paspārnē tapusī komentāru daļa "Mājoklis. Komentāri #1" tiek spēlēta teātra Mazajā zālē, otrā daļa "Mājoklis. Komentāri #2", ko producējusi apvienība "Initium" (Ieva Niedre un Laura Groza) – dzīvoklī Dzirnavu ielā 60A. Tālredzīga šāda izvēle šķiet tāpēc, ka rada intrigu. Kur tas ir? Kā tur nokļūt? Kā izskatīsies un būs iekārtotas istabas? Savlaicīgi plānojot, abas izrādes daļas var paspēt noskatīties vienā vakarā.

delfi.lv
delfi.lv - Dita Jonīte

Lauras Grozas izrādēs Terēzes stāsts ir daudzbalsīgs, turklāt katrā no abiem spēles laukumiem tiek interpretēts atšķirīgi.

kroders.lv
kroders.lv - Edvards Bruss

Ja pirmajā izrādē, neskatoties uz vizuālo zīmju pārbagātību, dominē diezgan mierīga un harmoniska atmosfēra, tad otro vislabāk raksturo vārds “piedzīvojums”. Skatītāji, sadalīti mazās grupās, tiek iepazīstināti ar mākslinieču Sintijas Jēkabsones, Annas Heinrihsones un Katrīnas Neiburgas iekārtotajām istabām, kur aktrises paralēli Terēzes stāstiem piedāvā baudīt alkoholiskos dzērienus, aicina uzmanīgi nolikt olu vai uzņem momentfoto un grupiņa jauniešu izmisīgi cenšas iesaistīt skatītājus dejā.

la.lv
la.lv - Ilze Kļaviņa

Režisores Lauras Grozas teatrālais diptihs “Mājoklis. komentāri” lasāms kā veltījums sievietes ķermeniskās, jutekliskās, seksuālās sievišķības pieredzei.

diena.lv
diena.lv - Undīne Adamaite

Lai nu kā – Mājoklis. Komentāri ir sieviešu skats uz sievietēm, tāpēc, kā novēroju, dažā labā istabā skatītāji vīrieši jutās mazliet neveikli. Laura Groza ar mākslas māsām uzbūrusi ne vien slaveno Virdžīnijas Vulfas istabu, bet veselu dzīvokli. Mājokli. Bezgalīgu sievišķā visumu. Skaisti 2. izrādes istabā Ligzda, tupot zaru pinumā kā pirmmāte, sievietes mūžīgo arhetipisko pārmantojamību izspēlē Milēna Miškēviča.