
Orākuls
Dailes teātrisVai nākotne ir viena cilvēka ideja?
Vai mūsu tagadni ir izgudrojis viens vienīgs cilvēks?
Turpinot strādāt ar totālu teātra un kino izteiksmes līdzekļu saplūsmi, šis ir līdz šim vērienīgākais iestudējums Dailes teātrī – tas iedziļinās neticami trāpīgos nākotnes pravietojumos un tehnoloģiju aizskatuvē, kas ietekmē mūsu dzīvi jau šobrīd. Izrāde izgaismo angļu matemātiķa un loģiķa Alana Tjūringa – mākslīgā intelekta testa radītāja – dabiskā un mākslīgā intelekta atklājumus Otrā pasaules kara laikā.
Karš ir jau sācies, un Blečlijparkā, Britu izlūkdienesta slepenajā mītnē, ir radīts pirmais dators – tas būvēts no cilvēkiem un mašīnām. Tjūrings bija moderno datortehnoloģiju celmlauzis. Kopā ar Blečlijas kolēģiem kriptoanalītiķiem viņš uzlauza Enigmas kodu un palīdzēja saīsināt Otro pasaules karu. Taču tā pati valdība, kas paļāvās uz viņa spožo prātu, vēlāk Tjūringu vajāja viņa seksuālās identitātes dēļ. Viņš bija cilvēks, kas spēja atrisināt pasaules lielākās mīklas, dzīvojot savu dzīvi ar necaurredzamu noslēpumainību.
“Orākuls” apdzīvo te pēckara Lielbritāniju, te pārlaicīgu digitālu pasauli, un tajā izmantotas termoattēla un infrasarkanās kameras – tie nav neitrāli videomākslas rīki, bet vispirmām kārtām kara ieroči. Tai pašā laikā izrāde ar imersīvām skaņas ainavām un kinematogrāfiskām projekcijām izpludina robežu starp realitāti un ilūziju. Vizuāli satriecošais un konceptuāli provokatīvais darbs reflektē par Tjūringa noslēpumiem, viņa pravietiskajām atklāsmēm un mākslīgajā intelektā ietērpto nākotni, kuru bez viņa mēs nebūtu spējuši iztēloties.
Repertuārs
|
19:00 |
Dailes teātris, Lielā zāle Rīga, Brīvības iela 75 |
Biļetes |
|
19:00 |
Dailes teātris, Lielā zāle Rīga, Brīvības iela 75 |
Izpārdots |
|
19:00 |
Dailes teātris, Lielā zāle Rīga, Brīvības iela 75 |
Izpārdots |
|
19:00 |
Dailes teātris, Lielā zāle Rīga, Brīvības iela 75 |
Biļetes |
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Režisora asistente | Diāna Kaijaka |
Horeogrāfs | Pavels Sakovičs |
Kostīmu māksliniece | Svenja Gasena |
Režisors | Lukašs Tvarkovskis |
Dramaturģe | Anka Herbuta |
Gaismu dizainers | Fabjēns Ledē Eugenijs Sabaļausks |
Komponists | Juleks Ploskis |
Scenogrāfs | Fabjēns Ledē |
Video mākslinieks | Jakubs Lehs |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis

Tā ir jauna pakāpe aktiermeistarībā, savienojot tuvplāna darbu bez (vismaz šķietamas) aktiermeistarības paņēmienu lietošanas un precīzu, sabiezinātu ķermeņa valodu tiešajā skatuves eksistencē

Lukaša Tvarkovska «Orākuls» Rūras triennālē un tā kinematogrāfiskie principi

Orākuls ir intelektuāls teātris, un diezgan daudz darba nāksies ieguldīt pašiem. Tas ir stāsts par tehnoloģiju duālo dabu. Par dzīves un tehnoloģiju attiecībām. Par mākslas un tehnoloģiju attiecībām. Par to, kā mūsdienu pasaulē definēt, kas ir īsts un kas — dzīvs.

Zib videokadri, paši ar saviem attēliem pustumsā un dūmakā mēģina konkurēt dzīvie aktieri. Režisora Lukaša Tvarkovska iestudētais Orākuls pārņem visu Dailes teātra lielo skatuvi

Diemžēl aktieriem izrādes teātra plaknē pretstatā video tuvplāniem nav principiālas nozīmes, jo viņus dziļajā krēslā uz skatuves attālu no proscēnija ir grūti saskatīt. Viņi vairāk atgādina kustīgus rekvizītus, kuriem piešķirta funkcionāla nozīme darbināt izrādes apbrīnojami precīzi saprogrammēto mašinēriju.

Ir vērts apmeklēt Lietuvas Nacionālo drāmas teātri, lai piedzīvotu neparastus notikumus 1938. gadā Šveices kalnu viesnīcā – izrāde Kvanta ir Lukaša Tvarkovska zinātnes triloģijas pirmā daļa