Malleus Maleficarum. Jaunais līgums
Initium1486. gadā sarakstītais Malleus Maleficarum jeb
“Raganu veseris” vairākus gadsimtus bija pasaulē pārdotākā grāmata aiz Bībeles.
Šī grāmata izvērš juridiski teoloģisku teoriju par sievietes dabu, to attēlojot
kā normālās (vīriešu) pasaules apgriezto spoguli, un pierādot, ka sievietes jau
pēc savas dabas ir bīstamas un neuzticamas. Negantākās no viņām ir konkubīnes,
tām seko vecmātes, un, visbeidzot - sievas, kas valda pār saviem vīriem. “Kad
sieviete pati pie sevis domā, viņa domā ļaunu”, raksta grāmatas
autors Heinrihs Krāmers.
“Raganu veseris” tika plaši lietota raganu prāvās visā
pasaulē, tomēr tā nav grāmata par “raganām”, bet gan par sievietēm, mūsdienās
to uzlūko kā Rietumu mizogīnijas pirmtekstu. Viens no secinājumiem Briseles
universitātes apjomīgajā
pētījumā “Raganas”, kas aplūko šī fenomena vēsturi no senlaikiem līdz pat
mūsdienām: raganas tēlu, estētiku un mītus par to, ko raganas dara,
radījušivaras pozīcijās esoši vīrieši viduslaikos. Dažām parādībām, piemēram,
raganu sabatam, visticamāk nekad nav bijis atbilsmes realitātē.
Mūsu komanda, lasot šo grāmatu, sev, pirmkārt,
uzdeva jautājumu par nākotni. Kas mēs būsim tad, kad viss būs beidzies? Pašlaik
plaši notiek pamošanās no “vīrieša skatiena” izkropļotā paštēla, no
vīriešu/sieviešu teritoriju binaritātes, tiek atkarota telpa un autonomija,
notiek atjēgšanās no gadsimtos iedzītā naida pret sievietes vai sievišķīgu
ķermeni, prātu un īpašībām. Mūsdienu feminisms pārsvarā definē sevi sarunā par
to, kas sieviete NAV, dekonstruējot patriarhāta radītos naratīvus, Tomēr tas,
kas visvairāk interesēja mūs - kas viņa IR. Sauksim to par
postapokaliptisko feminismu. Kas viņa bija pirms Malleus Maleficarum - un kas
viņa būs pēc tam, kad vairs nebūs nekā, pret ko cīnīties?
Izrādes režisore Iveta Pole: "Šis stāsts
sākas no beigām. Mēs dodamies atpakaļ laikā, atdzemdējam sevi atpakaļ
pirmresursā, ar putekļusūcēju iesūcam sevi atpakaļ dzemdē, pirms laika, kad
sieviešu ķermeņiem un prātiem tika uzlikta kauna zīme. Krāmers rakstīja, ka ir
sastapis sievietes rūgtākas kā nāve. Mēs gribam apēst kaut ko saldu, piemēram,
ābolu. Aizēsties līdz laikam pirms gaisma tika nošķirta no tumsas.
Vilkt pavedienus, ko glabā arhetipi un stereotipi, pavedienus, kas
beigu galā aizved mūsu ķermenī. Krāmers rakstīja, ka sievietes tika radīta
sliktā kaula. Viņa ir nepabeigtais dzīvnieks, kuru pabeidz pats dzīvnieks. Viņa
ir riba, kura turpina vērpties".
Izrādes veidotājas un izpildītājas: Iveta Pole,
Katrīna Neiburga, Agnese Krivade, Jette Loona Hermanis, Anika Barkan (Dānija),
Lea Blau (Horvātija), Maarja Nuut (Igaunija), Martina Georgina (Malta), Irēna
Grauda. Kostīmi: Kristiāns Aglonietis, Anna Ansone. Gaismu māksliniece: Karolin
Tamm (Igaunija)
Producē: INITIUM, Ieva Niedre,
Minna Triin Kohv, Karīna Zeļonka. Notikumu atbalsta: Valsts kultūrkapitāla
fonds, Cultural Endowment of Estonia, KRASO foundation, Rīgas cirks, British
Council Latvia.
Galerija
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Autori | Iveta Pole Katrīna Neiburga Maarja Nuut Martina Georgina Irēna Grauda Agnese Krivade Jette Loona Hermanis Anika Barkan Lea Blau |
Kostīmu mākslinieki | Kristians Aglonietis Anna Ansone |
Gaismu māksliniece | Karolin Tamm |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Izrāde savu kulmināciju sasniedz divreiz. Pirmais orgasma vilnis pārņem lieliski kāpinātajā auglības ainā, kā es to nosauktu.. un tad pār šo ņudzekli sāk plaukt raža – brīnišķīgi ziedi, sievietes personiskās baudas piepildījums, pašpietiekams un apburošs.