Heda. Human
PERFOrācijaHenrika Ibsena luga “Heda Gablere” sarakstīta 1890. gadā. Simtu trīsdesmit gadu laikā, sabiedrības pastāvēšanas modelis ir pilnībā mainījies. Cilvēce kļuvusi izteikti demokrātiska un liberāla. Indivīda vērtību sistēmas priekšplānā ierindojusies iecietība. Patriarhālais sabiedrības modelis ir zudis un tā vietā valda absolūta dzimumu līdztiesība. Vai tomēr nē? 1890. gadā Viņai pārmeta nepiemēroti izraudzīta skaņdarba atskaņošanu. 2020. gadā Viņai pārmet dungošanu līdzi Dona dziesmām. Un ja vēl tā būtu vienīgā pinka Viņas gludi sukātajos matos... Kas īsti mainījies simttrīsdesmit gadu laikā? Toreiz Viņa izvēlējās klusēt. Šodien – runāt.
- Sezona
- 2020 / 2021
- Pirmizrāde
- 26. augustā, 2020.
Galerija
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Horeogrāfe | Alise Putniņa |
Kostīmu māksliniece | Inga Siliņa |
Režisore | Beatrise Zaķe |
Dramaturģe | Linda Rudene |
Mūzikas autors | Kārlis Zemītis |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Lai arī izrādes veidotājkomanda to sauc par viedokļu kolāžu, tomēr šis darbs ir drīzāk monolīts triecienuzbrukums dzimumu stereotipu tīkliem, kas nereti visnotaļ ērti mājo (ne)apzināti arī 21. gadsimta sabiedrībā.
Solīdāki cilvēki jābrīdina uzreiz: pirms tikt līdz kultūrtelpai Točka, iespējama maldīšanās, apkārtklīšana un žēlīga lūkošanās pēc iespējamiem virziena biedriem. Brīžiem patiesi var būt vajadzīgs gids, čičerone jeb ceļvedis, ko taču arī nozīmē vārds provodņik. Tāpēc no centra jāizbrauc ar krietnu laika rezervi. Taču sasniegtais galamērķis Sarkandaugavā ir pūliņu vērts! Brišana pa zāli un asfalta paliekām jau iedarbinājusi iztēli, un nav grūti domās novākt padomju piebūvējumus un atkritumus.
Bet “Cilvēka Hedas” gadījumā piesardzība ir veltīga – izrāde ir pat ļoti sievišķīga tādā nozīmē, ka fokusēta uz dzimuma identitātes izspēlēšanu un dzimuma lomu māksliniecisku analīzi no sievietes pozīcijām.