Klūgu mūks
Latvijas Nacionālais teātrisPiedāvāt romāna „Klūgu mūks” skatuves variantu ir režisora drosme un uzdrīkstēšanās, jo, kā teikts romānā – Latgalē visa kā daudz. Arī darbojošos personu. Tāpēc uz skatuves būs gandrīz viss Nacionālā teātra aktieru ansamblis, un tā ir cienīga teātra un valsts simtgades ieskaņa, kas veiksmīgi sakrīt ar Latgales kongresa 100gadi, bez kura nebūtu Latvijas tās pašreizējā veidolā. 2014. gadā, kad iznāca Ingas Ābeles „Klūgu mūks” tas satricināja divu grupu cilvēkus līdz sirds dziļumiem. Vieni no tiem bija Latgales puses ļaudis un viņu novadnieki visās Latvijas malās, otri – labas literatūras cienītāji. Pirmie atzina, ka stāsts par izcilo Latgales vīru – mācītāju un literātu Franci Trasunu un tikpat ievērojamo lidotāju Jāzepu Baško uzceļ pieminekli Latgalei, atklāj tās sirdi un izskaidro novada fenomenu. Nav jābūt latgalietim, lai atzītu, ka tieši no turienes nāk sirsnīgākie, atvērtākie un patriotiskākie cilvēki. Cilvēki, kuri tic Dievam. Otrie sajūsminājās par rakstnieces valodas krāšņumu, uzburto poētisko Latgales ainavu un dziļi sajustajiem cilvēkiem viņu robežsituācijās – piedzimstot, mīlot un nomirstot. Režisores Indras Rogas redzējumā „Klūgu mūks” runā par mūsu tautas raksturu, par nepieciešamību lūkoties debesīs un spēju sapņot, jo arī visneprātīgākie sapņi piepildās. Pat ja mūžs ir par īsu, lai pats sapņotājs to pieredzētu. Un tā arī ir dzīves jēga. „Ticēt un darīt – tas ir viss! Pieņemt, izturēt un nekrist izmisumā.”
- Sezona
- 2017 / 2018
- Pirmizrāde
- 14. septembrī, 2017.
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Autore | Inga Ābele |
Horeogrāfe | Inga Raudinga |
Kostīmu māksliniece | Anna Heinrihsone |
Režisori | Jānis Vimba Indra Roga |
Dramaturģe | Indra Roga |
Gaismu mākslinieks | Oskars Pauliņš |
Mūzikas autors | Pēteris Vasks |
Producente | Ilona Matvejeva |
Scenogrāfi | Ivars Veinbergs Gints Sippo |
Video mākslinieks | Toms Zeļģis |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Ingas Ābeles romāna "Klūgu mūks" iestudējums Indras Rogas režijā ir notikums jau tāpēc vien, ka pirmo (un, cerams, ne pēdējo) reizi uz skatuves redzams viens no vērienīgākajiem un labākajiem pēdējo desmitgažu latviešu literatūras darbiem, taču, visdrīzāk, izrāde kā fakts savu nozīmi iegūs literatūras, ne teātra vēsturē.
No laicīgās mīlestības uzdievišķo – tāds ir Franča Sebalda dvēseles ceļš
Vest mūs dziļāk pie saknēm – savām kā cilvēkbūtnes un savām kā tautas. Tā raksturojama režisores Indras Rogas apņemšanās, iedvesmojoties no rakstnieces Ingas Ābeles romāna “Klūgu mūks” un pārvēršot to Nacionālā teātra (NT) izrādē ar tādu pašu nosaukumu. Episkums ar dažiem intimitātes mirkļiem, kur skaļāk par pateikto saklausāms vārdos nepaustais.
Indras Rogas iestudējums Klūgu mūks kopā ar saviem Nacionālā teātra priekštečiem – izrādēm Smiltāju mantinieki un Ādama stāsts – veido nosacītu "latviešu stāstu" triloģiju par ļaudīm, kas nākuši iz senatnes un Latvijas smiltājiem, kas vairākās paaudzēs mēģina ne tikai izdzīvot, bet arī pacelt acis uz debesīm.
Ingas Ābeles romānā un tam pa pēdām arī izrādē "lielā vēsture" nonāk konfliktā ar "mazo vēsturi", zaudējot tai, bet mākslinieciskā ziņā apdraudot to.
Nacionālā teātra izrāde Klūgu mūks – četras stundas gara Latgales ģimenes sāga