Marķīze de Sada
Jaunais Rīgas teātris"Jukio Mišima vēsturē iegājis ne tikai sava rafinēti dekadentiskā poētisma dēļ, bet arī pateicoties savai ārkārtīgi īpašajai biogrāfijai. Nespēdams samierināties ar Japānas likteni pēckara gados, kad karā kapitulējusī agrārā valsts ar arhaisku tradicionālo kultūru spēji sāka kopēt rietumu sabiedriski politisko modeli, Mišima 1970.gadā vadīja militāru apvērsumu. Šis mēģinājums atgriezt Japānas tradicionālo identitāti izgāzās, un Mišima tai pašā dienā veica japāņu samuraju rituālo pašnāvību – seppuku jeb harakiri. Ļoti iespējams, ka viņa luga "Marķīze de Sada", kas stilizē 18.gadsimta franču rokoko laika literatūru, ir bijis mēģinājums salīdzināt Francijas aristokrātu kolektīvo giljotinēšanu ar Japānas likteni un tās kolektīvo pašnāvību. Franču revolūcija, kurai joprojām vēstures grāmatās piedēvēts romantisks oreols, īstenībā taču bija plebeju sarīkots slaktiņš, ar kuru sākās vecās Eiropas civilizācijas noriets, kurš turpinās joprojām. Sadisma tēva marķīza de Sada tēls šai lugā lietots kā poētiska metafora ļoti universāliem nolūkiem – Visuma likumi darbojas ārpus ētiskām kategorijām, un attiecību modelis, kāds valda starp mocītāju un mocekli, ir diezgan precīza līdzība tai mehānikai, kas pamatā gan cilvēku attiecību loģikai, gan šūnu un planētu kustībai." (Alvis Hermanis)
- Sezona
- 2017 / 2018
- Pirmizrāde
- 1. septembrī, 2017.
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Autors | Jukio Mišima |
Kostīmu mākslinieks | Jozs Statkevičs |
Režisors | Alvis Hermanis |
Gaismu mākslinieks | Lauris Johansons |
Mūzikas autors | Andris Jarāns |
Scenogrāfs | Alvis Hermanis |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Tagad skaidrāk spēju iedomāties to aso estētiskās paradigmas maiņu, kad skaistums vairs nenozīmē smukumu
Ja pietiek drosmes ielūkoties greizajos spoguļos, nebaidoties savu (div)dabu ieraudzīt ne tajā glaimojošākajā gaismā, vērts redzēt Jaunā Rīgas teātra (JRT) pirmo “darinājumu” sezonas un pagaidu spēles telpas atvēršanai – režisora Alvja Hermaņa iestudēto vizuāli valdzinošo izrādi “Marķīze de Sada”. Tā asina maņas un izaicina domas, atgādinot, ka visa sākums un beigas esam mēs katrs pats.
Jukio Mišimas lugā Marķīze de Sada, kas veidota, ievērojot klasicisma kanonus, tiek pētīts dubultmorāles kodekss, kas itin kā attiecas uz privāto dzīvi, bet būtībā ir sabiedrības sociālās esības spogulis.
Recenzija par JRT izrādi “Marķīze de Sada” Alvja Hermaņa režijā
Režisors atgriežas gluži kā Odisejs no kāda mītiska ceļojuma un savās mājās skata gauži nepievilcīgas lietas.
Jaunais Rīgas teātris pārceļas uz pagaidu mājvietu ar daudzkāršu intrigu – kas sagaidāms no telpām, paša teātra, Marķīzes de Sadas un Alvja Hermaņa