Meistars un Margarita
Dailes teātrisKo darīt, ja pilsētā ierodas pats nelabais? Vai lūgties un cerēt uz žēlastību? To cilvēki Bulgakova romānā nedara, jo viņiem nelabā ierašanās šķiet kā jauna iespēja tikt pie priekšrocībām un augstāka statusa, daži pat cer uz paaugstinājumu vai lielāku dzīvokli. Visi tur viens otru aizdomās par sadarbošanos, par glaimiem un absolūtu oportūnismu. Un vai gan tas nav bezgala cilvēciski? Tās izskatās kā biroja mazās varas spēlītes, jo neviens nekam augstākam par varu vairs netic. Vienīgais, par ko visi var vienoties, ir tas, ka Dieva nav.
Sātans apbur pilsētas iedzīvotājus, pamodina mirušos un sarīko balli. Beigās pār visu totalitāro un ļauno uzvarēs draudzība un mīlestība. Tas gan būs pēc nāves. Bulgakovs joprojām spēj uzdot pareizos jautājumus – kāpēc ateisms nestrādā, kāpēc patiesības vienmēr ir vairākas. Viņa darbi ir aktuāli, mūsdienīgi un izārda pa vīlēm mūsu postnormālo laikmetu. Un līdz pat šodienai romāna “Meistars un Margarita” lasītājs tiek pakļauts slazdam: tajā viegli var ieiet, bet no tā nekad nevar izkļūt.
Nekaunīgs ģēnija radītprieks un vienlaikus rūgtums par pasauli, kurā vienīgais ierocis cīņā pret ierēdņiem un oportūnistiem ir smalka domāšanas kultūra. Tas ir universāls ierocis pret cilvēcisku un patiesu attiecību sairšanu. Tas nav mainījies, lai gan ar vārdiem vien šodien vairs nepietiek.
Repertuārs
Galerija
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Aktiermeistarības pedagoģe | Aina Matīsa |
Mākslinieki | Tīts Ojaso Ene-Līsa Sempere |
Režisora asistenti | Mārcis Ģipters Diāna Kaijaka |
Autors | Mihails Bulgakovs |
Horeogrāfs | Jiri Naels |
Režisori | Ene-Līsa Sempere Tīts Ojaso |
Dramatizētāji | Ene-Līsa Sempere Tīts Ojaso |
Gaismu mākslinieks | Jussi Ruskanens |
Skaņu dizainers | Jakobs Juhkams |
Tulkotāja | Katri Aivare |
Video mākslinieki | Ene-Līsa Sempere Tīts Ojaso |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Kā lai nepiekrīt Alvja Hermaņa tēzei – kara laikā iestudēt krievu autorus ir jēga tikai tad, ja mākslas darbs komentē to, kas notiek mūsdienu pasaulē. Bulgakova romāna interpretācijas to pierāda.
Ļaunuma neparedzamā daba un spēja parādīties jebkur un jebkādā formā kļūst par izrādes vadmotīvu, pārbaudot pārējo tēlu drosmi vai gļēvumu, padošanos vai spēju cīnīties pret to.
Ko iesākt ar romāna adaptāciju, kas pakļauta ambiciozi vienkāršotam režisora mērķim un atgādina teksta spīdzināšanu ar efektiem?
Patiesi, izrāde rada iespaidu, ka ir adresēta Eiropai – globālam, visticamāk, gados jaunam skatītājam, kurš neko nav dzirdējis par Bulgakovu un viņa laiku.
Pateicoties titāniskajam aktieru darbam un enerģijai, kas straumēm plūst no skatuves un ekrāniem, jauniestudējums Meistars un Margarita ir Dailes teātra veiksme
Apmēram cēliena pusē arī atmiņā ataust tas, kāpēc Ojaso un Semperes scenogrāfija un darbs ar video šķiet tik pazīstams — tā izskatījās Meistars un Margarita, ko 2002. gadā Volksbühne Berlīnē iestudēja vācu režisors Franks Kastorfs.