Debesjums
Latvijas Nacionālais teātrisJaunas sievietes likteni izšķirs 12 zvērināto – sieviešu – lēmums, ir vai nav patiesība tas, ko viņa apgalvo, proti, ir vai nav viņa stāvoklī. Ja viņa gaida bērnu, viņu nedrīkst pakārt, ja nav, karātavas viņu jau gaida, jo tāds ir tiesas lēmums. Kā liecina nāvessoda piesaukšana, lugas darbība nenotiek 21. gadsimtā, kaut arī luga sarakstīta 2020. gadā, bet gan 18. gadsimta vidū Anglijas austrumos. Tomēr britu dramaturģes piedāvātie jautājumi pilnā mērā attiecas uz mums un šodien. Vai mēs spējam vienoties par kopīgu lēmumu svarīgos jautājumos? Vai mēs spējam uzņemties atbildību par savu viedokli? Vai mīlestība ir attaisnojums vardarbībai?
Galerija
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Autore | Lūsija Kirkvuda |
Kostīmu māksliniece | Kristīne Pasternaka |
Režisors | Valters Sīlis |
Gaismu mākslinieks | Oskars Pauliņš |
Mūzikas autors | Edgars Raginskis |
Scenogrāfe | Ieva Kauliņa |
Tulkotājs | Edvīns Raups |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Skatītajam pašam ir jāiztēlojas sieviešu solidaritātes baisais triumfs, par spīti viņu savstarpējām antipātijām
Kaut arī britu dramaturģes Lūsijas Kirkvudas lugas "Debesjums" darbība notiek 1759. gadā Anglijā, sižets par 12 sievietēm, kam jāizlemj trīspadsmitās liktenis, ir aktuāls arī 2023. gada Latvijā.
Režisora Valtera Sīļa izrāde Debesjums Nacionālajā teātrī ir sieviešu neiedomājamā spēka apliecinājums.
Uzskatu, raksturu un atšķirīgu dzīves pieredžu mozaīka šķiet intriģējam vairāk nekā sekošana Kirkvudas iezīmētajiem vienvirziena maršrutiem, kuri visu sieviešu dzimumu aizved pie upura tēla.
Režisora Valtera Sīļa iestudējums "Debesjums", kas runā par sievietes ķermenisko pieredzi un pašnoteikšanos no Latvijas Nacionālā teātra Lielās zāles skatuves, diedzējot feminisma asnus, bez šaubām ir ievērības cienīgs notikums. Jautājums, vai tēma un tās atspoguļojums skatītājos atbalsojas kā feministisks stāsts, paliek ar daudzpunkti beigās. Svarīgi ir ne tikai tas, ka pašas sievietes uz skatuves runā par sieviešu pieredzi, bet arī tas, kā viņas par to runā. Un tieši te skatītāja skatiens var itin viegli sveču gaismā paklupt.
Nacionālajā teātrī iestudējot Lūsijas Kirkvudas lugu “Debesjums”, režisors Valters Sīlis gribot negribot iekāpis savas daiļrades jaunā posmā.
Nacionālā teātra jaunā izrāde Debesjums sola gluži klasisku teātra vakaru, taču atstāj neērtas un urdošas pēcdomas