Ragana
Ģertrūdes ielas teātrisGandrīz mūzikls pēc Aspazijas lugas "Ragana"Aspazijas luga “Ragana” tapa laikā, kad dzejnieces un dramaturģes lugas tika iestudētas Rīgas Latviešu teātrī, tomēr sievietes stāvoklis sabiedrībā, runājot dzejnieces vārdiem, “tinās melnas nakts dūmakā”. Arī šodien, gandrīz 130 gadus vēlāk, līdztiesības ideja ar Aspazijas roku uzstājīgi klauvē pie mūsu kultūras namdurvīm, no jauna taujājot, ar kādiem līdzekļiem ne tikai iespējams, bet arī vērts piepildīt savus sapņus un ilgas?
Izrādes radošā komanda, sekojot Aspazijas valodas krāšņajam rakstam, ar balss un ritma spēlēm izgaismo “Raganas” stāstā glabāto pavedienu par sievietes pieredzi, piepildot savas ilgas un sapņus. Ragana “ar visu savu liesmaino būtību no vecās dzīves ārā lauzdamās un nespēdama vēl jaunā gaismā atrast sev stāvokli, ar tūkstoš taustekļiem vēl pie vecā turēdamās un tā mūžīgās pretrunās svaidīta,*” iedegas, top spilgtāka un kļūst par ugunsgrēku, līdz oglei sadedzinot sevi un citus.
Sakausējot mūsu kultūras mantojumu un šodienas realitāti, izrādes radošā komanda pulsējoša bīta pavadībā aicina gaismas un tumsas šķilto dzirksteļu mirdzumā meklēt ceļu viņpus duālistiska pasaules redzējuma un nepārtraukta progresa idejas.
*Aspazija 1924. gada “Teātra Vēstneša” otrajā numurā par lugas “Ragana” tapšanu.
Galerija
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Autore | Aspazija |
Kostīmu māksliniece | Ieva Veita |
Režisors | Andrejs Jarovojs |
Gaismu māksliniece | Jūlija Bondarenko |
Grima māksliniece | Ilona Zariņa |
Mūzikas autors | Jānis Burmeisters |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Izrāde Ragana Ģertrūdes ielas teātrī noloba Aspazijas lugu līdz idejas asakai un tad apaudzē to ar šodienas miesu
Visas četras aktrises ir spējušas padarīt par savu tālam laikam piederošu tekstu, kas izmanto mītisku tēlu sistēmu, lai 2022. gada nogalē runātu par kaislību postošo dabu, nepieciešamību neapzinātajam piešķirt apziņu. Ne savu kā savu.
Dramaturģiskas vārdu spēles teiksmaina repa ritmā Aspazijas lugu "Ragana" Ģertrūdes ielas teātrī pārvērš laikmetīgi pašironiskā koncertuzvedumā par varas apmātību un sievietes iekšējām pretrunām, nonākot tajā.
Režisors Andrejs Jarovojs lugu par raganu un kungu kaislīgo sadursmi cīņā par varu un mīlestību Ģertrūdes ielas teātrī tapušajā iestudējumā ir pilnībā dekonstruējis. Jau Signijas Joces veidotais izrādes Ragana plakāts, kurā atainots viens no Aspazijas skaistajiem pašapzinīgās sievietes portretiem, bet uz viņas sejas vīd lugas nosaukums spocīgiem burtiem, brīdina, ka šoreiz darbs nebūs veltīts autores "valodas krāšņajam rakstam, lai gan pretējais apgalvots publicitātes materiālos.
Svarīgākais formas aspekts ir teksta ritmizēšana, šoreiz izvēloties hiphopa matricu, kurā Aspazijas vārsmas ieguļas tik organiski, ka tas pat mazliet izbrīna.
Inga A. – 3.0
Izpildījums ļoti švaks - aktieri līdz smieklīgumam nemāk ne repot, ne dziedāt. Atgādināja pretenciozu skolas ludziņu, kuras sižets ir tkai nojaušams, jo dikcija ir tik vāja, ka grūti noturēt uzmanību.
1luiza – 1.0
Pēc izrādes bija 2 dienu depresija. Kā koncepts jau ir labi, uz papīra droši vien izklausijas kruta ideja. Rezultāts bija kāds bija. Domāju noteikti var skaņu pulni novākt no skatuves, aktrisēm būtu mierīgāk, vieglāk koncentrēties pašu dziedāšanu. Ilva Centere izcēlās. Kostīmi u scenogrāfija bija ritīgi random. Krāsainie mikrafonu vadi arī īsti nepalīdzēja ne stāstam ne vizuālajam, turklāt radīja bailīgas situācijas, kur uztraucos vai tik aktrises nepaklups.
0plekste – 10.0
Bravo!!! Kostīmi 10/10 un Aspazija caur modernu lēcu ir pārstedzoši veiksmīgi izdevies koncepts! Ilva Centere ģeniāla, ģeniāla, ĢENIĀLA <3
0Skudra – 10.0
Izcili!!
0Antra – 10.0
Neredzēti labi!
0DainisD – 9.0
Laba laikemtīga izrāde par mūžīgo tēmu cilvēka alkām pēc laimes un varas un spozmes
0