Pusnakts šovs ar Jūdu Iskariotu
Dailes teātrisTo vienu čomiņu zina visi. Jūda visumā bija superīgs džeks – kaimiņu puišelim atdeva rotaļu vilciņu, baroja izsalkušos s tas kaķus, palīdzēja klibajiem uzkāpt pa trepēm, paturēja durvis tantukam, galīgi nav bijis lecīgs, reizēm gan esot iemetis tā pavairāk. Bet visi runā tikai par to vienu greizi nogājušo lietu.
Debesīs nonāk iekarsusi feministe, kura nolemj uzsākt kašķi ar šķīstītavas korumpētajiem vīriešu dzimtes ierēdņiem. Viņa ņemas apšaubīt mums zināmā superīgā džeka sodu – vai tiešām viņš būtu pelnījis pačakarēt savu pēcnāves dzīvi ellē tikai tāpēc, ka nodevis Jēzu. Šķīstītavā sākas šovs tikai pieaugušajiem, kā TV studijā pēc pusnakts. Freids piesauc Jūda bērnības traumas. Māte Terēze nesaprot par ko vispār ir runa, jo aizmirsusi dzirdes aparātu. Tumsas pavēlnieks Sātans sabotē apsūdzības un arī attaisnojumus, jo ir pārāk sašņaucies, lai kaut ko uztvertu nopietni, un vispār viņam nepatīk feministes. Savukārt, vecais draugs Jēzus Kristus uzmundrinoši smaida un saka: “Arī šie sūdi pāries!” Svētajam Pēterim vēl joprojām nekas neinteresē tik ļoti kā zivis. Tiek nopratināti arī citi Jūdas kolēģi: apustuļi, svētie un arī tāds vispāratzīts sūdabrālis kā Poncijs Pilāts. Beigās kādam tomēr kaut kas pielec, bet tas nav Jūda.
Brīdinājums:
Lugā smejas par nāvi, vardarbību un pašnāvību (konkrēti – pakāršanos olīvkokā). Tēli runā asprātīgas replikas, kurās daži varētu saklausīt homofobiju un seksismu. Būs dzirdami izteicieni, kas vērsti pret īriem (un tēli nekautrīgi smejas arī par citu tautību rudiem un vasarraibumainiem cilvēkiem). Ir dzirdami melni joki par ēšanas traucējumiem, tiek lietoti vārdi, kuri varētu aizskart romu izcelsmes cilvēkus. Necenzēti vārdi ir palikuši necenzēti. Tiek ironizēts par antisemītismu, un dažām personām patiešām ir antisemītiski uzskati (kaut liela daļa personu ir ebreji). Tomēr tam visam pa virsu nenormāli asprātīgā luga risina katram paškritiskam cilvēkam svarīgu jautājumu, vai sirdsapziņas mokas nav nāvējošākas par jebkuru citu sodu.
Repertuārs
Galerija
Komanda
Performanti
Vairs nepiedalās
Radošā komanda
Režisora asistents | Reinis Boters |
Horeogrāfe | Anna Abalihina |
Kostīmu māksliniece | Rūta Kuplā |
Režisors | Mārtiņš Eihe |
Gaismu mākslinieks | Jevgēnijs Gansburgs |
Mūzikas konsultants | Juris Vaivods |
Scenogrāfe | Pamela Butāne |
Video mākslinieks | Aleksandrs Lobanovs |
Vokālā pedagoģe | Ilze Dzenīte |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Arī šī izrāde, šovs, šķietamais tiesas process, tādu atbildi īsti nesniedz. Ir bijušas liecības, pierādījumi, viss, kas nepieciešams pienācīgam tiesas procesam. Tomēr kā jebkurā tāda veida prāvā zvērinātajiem, lai nonāktu pie skaidrības, diezgan daudz atbilžu jāmeklē sevī. Domāju, ka šī izrāde ir aicinājums katram skatītājam nedaudz pabūt pašam ar sevi.
Dailes teātra izrāde Pusnakts šovs ar Jūdu Iskariotu ir konceptuāls apkārt valdošā vērtību relatīvisma manifests – vienīgā nozīme ir piedalīties, saglabājot savu skatījumu uz lietām.
Un vispār par izrādes lielāko klupšanas akmeni kļūst enerģijas, spriedzes, šovam tipiskas uzvilktības trūkums, kas radītu izteiktāku kontrastu ar filozofiskajām ainām, piemēram, Jēzus un Jūdas sarunu vai Lilitas Ozoliņas Jūdas mātes smeldzīgo monologu.
Par ceļiem un neceļiem pašam pie sevis vēsta režisora Mārtiņa Eihes dogmatismu satricinošais iestudējums "Pusnakts šovs ar Jūdu Iskariotu" uz Dailes teātra Lielās zāles skatuves. Šķietami teoloģiskā ievirze, priekšplānā izvirzot Jūdas nodevību, ir tikai atspēriena punkts, lai runātu par to, ka kā debesis, tā elle ir mūsos pašos. Katrā no mums.
Arī kritiķa profesijai ir savi «drošības noteikumi», no kuriem galvenais varētu būt — domā, kamēr izdomā. Tas prasa laiku, kura man šoreiz nav, jo brīdī, kad rakstu šo tekstu, ir pagājusi pusotra diennakts kopš režisora Mārtiņa Eihes pirmizrādes, un tas nudien nav pietiekami, lai drīkstētu to analizēt. Tāpēc atvieglošu sev darbiņu, vienkārši uzskaitot, kāpēc man bija interesanti (visu laiku!) un kāpēc uz šo izrādi es iesaku doties tiem, kuriem netraucē dūmi un necenzēta valoda uz skatuves, ja ir skaidrs, kāpēc tie tur ir.