Meklēt...

Lilioms

Dailes teātris
Pievienot vērtējumu
7.2
24 vērtējumi

Mirdzoši uzraksti, neona zīmes, košas krāsas un vilinoša mūzika – tā izskatās nakts pasaule, kurā pieaugušo izklaides mijas ar bērnišķīgu prieku par jaunām, čaukstošām banknotēm. Kas kādreiz bija vien laternu gaismas, kas pievilina ne tikai naktauriņus, bet arī vientuļus baudas meklētājus, tagad ielu garumā kārdina ar uzrakstiem “Laime”. Lilioms ir spēļu zāles pārzinis, kuram blakus vienmēr ir veiksme, tāpēc ne viena vien spēļu baudītāja vēlas sēdēt viņam cieši klāt. Spožumu ap Liliomu neaptumšo pat viņa paša vientulības ēna – viņš vienmēr spēj būt gana labs un radīt prieku citiem, bet sirds viņam ir tukša. Tikai kādas vienkāršas meitenes pieķeršanās un uzticība par leģendu kļuvušajam Liliomam liek viņam atteikties no spožuma, lai iegūtu ko vēl daudz bīstamāku – mīlestību, un viņš, nespēdams tai pretoties, apprecas, zaudē darbu un kļūst par tēvu. Dzīves karuselis viņam piedāvā izmest nākamo loku, tad atkal nākamo, līdz debesīs jau lemj, ko ar tādu nelabojamu nekauņu lai dara.

Karuselim un dzīvei ir vairāk kopīga, nekā varētu šķist. Kad iekāp, tie abi ir nemitīgā kustībā, tev jāsadzīvo ar jebkuriem līdzbraucējiem, un citreiz gan dzīve, gan karuselis griežas tik ātri, ka var noreibt galva. Ungāru klasiķa Ferenca Molnāra luga ir Latvijā labi pazīstama Elgas Sakses (1930) tulkojumā, bet pasaulē tā atvērusi pat Holivudas producentu makus – pēc lugas veidotas vairākas mākslas filmas, un vienai no tām režisors ir pasaulslavenais Frics Langs. Dailes iestudējums atgriežas pie stāsta dzimtenes – Ungārijas, no kurienes nāk arī režisore Ildiko Gāšpāra, kas radījusi savu versiju par Liliomu mūsdienu priekšpilsētas skarbajā dzīvē.

Izrādes ilgums
2st. 30min. (2 cēlieni)
Sezona
2022 / 2023
Pirmizrāde
24. maijā, 2023.

Atsauksmes

Inga Anna – 3.0

Lai arī bija dažas interesantas mizanscēnas, kas lika domāt par tēlu attiecību dinamiku, izrāde bija ļoti garlaicīga. Šķita, ka “stāv” un velkas gan tas, kas notiek uz skatuves, gan gaiss skatītāju zālē. Burtiski nebija ko elpot. Grandiozie skaņu un gaismu pastiprinājumi neizvilka no miega. Iespējams, ka otrajā cēlienā bija kādas izmaiņas, bet mēs knapi spējām “nomocīties” līdz pirmajam starpbrīdim, un aizgājām darīt ko jēdzīgāku. Žēl aktieru.

1
Smile – 10.0

Izcili, vienkārši izcili!

0
Egle – 3.0

Pašmērķīga forma, kurā principiāli aktuālas tēmas (spēļu zāļu elle, vardarbība attiecībās) padarītas atsvešinātas un neīstas. Žēl Dzelzīša, kuram varēja būt Loma, bet šādā konstrukcijā ne tikai viņš, bet arī visi citi aktieri spiesti attēlot tikai 3D sintētiskus cilvēciņus. Nu neejam mēs uz teātri, lai skatītos "datorspēles"!

0
Teātrmīle – 8.0

Savdabīga izrāde, visiem nepatiks. Vietām kaitināja tulkojums/dramatizējums (īpaši policistu vārdi), absolūti fascinēja Oskara Pauliņa darbs! Patiks tiem, kurus aizrauj formas izrādes. Tiesa, ne visi tiek ar to galā vienlīdz kvalitatīvi.

0
Mireille – 6.0

Aktieri, protams, savu darbu izdarīja izcili, bet grūti izprast režisori.Tik ārprātīgi garlaicīga izrāde, nebūtu gaismas, mūzikas un izcilu aktieru...

0
vineta – 7.0

Izrāde nebija garlaicīga, bet grūti (fiziski) skatāma. Radās sajūta, ka ne tikai skatītājiem, bet arī aktieriem izrāde ir kā slogs, kas jānoved līdz galam. Grandiozie skaņu un gaismu pastiprinājumi nedeva neko, neiespaidoja. Otrais cēliens bija nedaudz aktīvāks. Palēninātā darbība un gaita (kaut gan skaidri varēja saprast, ko režisors ar šo vēlējās pateikt) bija pārāk daudz, uzmācīgi, pat sāpīgi skatīties. Aktieru profesionālais tēlojums, cieņa pret aktieriem deva interesi un vēlmi izrādi noskatīties līdz galam.

0
Džesija – 10.0

Esmu sajūsmā par šo izrādi. Tik stilīgi ! Visu izrādes laiku nosēdēju kā zem hipnozes. Dailes aktieru ansamblis perfekts ! Gaismu, kustību, skaņu saspēle izcila !

0
Cherish – 8.0

Vai mūsu sabiedrība ir tam gatava, ka Lilioms no karuseļa pārceļas uz Neo-noir tipa izrādi? Lēnām un baudāmi, jāpierod. Jāpierod ir īstais vārds šai izrādei, jo daži nepierada, piecēlās un izgāja, neatnāca atpakaļ. Lilioms savā būtībā nekad nemainīsies un Lauris bija izcils savā lomā.

0
ir.lv
ir.lv - Edīte Tišheizere

Nedaudzajās dienās, kas pagājušas kopš Lilioma pirmizrādes, ungāru režisores Ildiko Gāšpāras iestudējums griezies manā galvā kā filmas cilpa, atklājot uzreiz neieraudzītas vērtības un slāpējot pirmā brīža noliegumu.

teatravestnesis.lv
teatravestnesis.lv - Juta Ance Ķirķis

Pirmā Dailes pirmizrāde pa ilgiem laikiem bez stāvovācijām. Vai tas nozīmē, ka izrādi noņems, pirms tā paspējusi iespēlēties un iegulties gludās sliedēs? Iespējams.

la.lv
la.lv - Maija Svarinska

Jā, perfekti glezniecisku ainu, ar ko acis pamielot, izrādē ir daudz, bet neko būtisku vairāk negūsiet, vismaz tāda bija pirmizrāde. Ne jau nejauši uzveduma beigās, kad viss satumst un priekškars aizveras, kad iznāk paklanīties aktieri un režijas komanda, skatītāji aplaudē, bet, izrādes dalībniekiem aizejot, viņi žigli pieceļas un teciņus dodas prom.

kroders.lv
kroders.lv - Guna Zeltiņa

Ferenca Molnāra darba "Lilioms" uzvedums Dailes teātrī ungāru viesrežisores Ildiko Gāšpāras režijā jau paspējis radīt vispretrunīgākās skatītāju atsauksmes – no atzinības par izrādes izturēto stilistiku un atdevīgo aktieru spēli līdz kritiskām iebildēm un pilnīgam noliegumam. Kas izraisījis šādu iespaidu polarizāciju?

diena.lv
diena.lv - Līga Ulberte

Vizuālas zīmes vērienīgā gaismas instalācijā. Dailes teātra Lilioms ir skaista un konceptuāla izrāde, bet arī atsvešināta un monotona