Saule riet austrumos
Dirty Deal Teatro"Saule riet austrumos" ir jaunā režisora Mārtiņa Gūtmaņa izrāde, kuras dramaturģiju kopā ar režisoru veidojusi Elza Marta Ruža.
Izrāde ir muzikāla saruna ar Austras Skujiņas dzeju, kura ievedīs skatītāju dzejnieces domu pasaulē, pietuvojoties robežai starp sapni un nāvi. Izrādes mūzikas autori un izpildītāji ir jaunā aktrise Elīza Dombrovska un komponists Platons Buravickis.
Izrādes veidotāji par “Saule riet austrumos” stāsta “Dzejniece Austra Skujiņa 1932. gada 5. septembrī mira, ielecot Daugavā. Viņas dzejā atklājas spēcīga bezcerības izjūta, ko saasināja nabadzīgie dzīves apstākļi un nelaimīga mīlestība, taču tā saduras ar neizsmeļamu mīlestību pret dzīvi un ilgām dzīvot pilnvērtīgāka veidā. Iespējams, tieši šie sapņi un dzejnieces romantizētais dzīves skatījums noveda pie tik skaudras vilšanās realitātē, bet vai tas nozīmē, ka labāk nesapņot vispār? Vai sapni labāk "neguldīt šai pašā mirklī sirds kristalla zārkā vēl nedzimušu?”"
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Horeogrāfe | Roberta Gailīte |
Režisors | Mārtiņš Gūtmanis |
Dramaturgi | Austra Skujiņa Mārtiņš Gūtmanis Elza Marta Ruža |
Gaismu mākslinieks | Niks Cipruss |
Mūzikas autors | Platons Buravickis |
Producente | Anna Ulberte |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Izrādei ir profesionāli pārdomāta un nostrādāta forma, kas liecina par labu jaunajam režisoram, bet pats galvenais tajā ir profesionāli nostrādātais, precīzāk būtu teikt – enerģētiski spēcīgais Elīzas Dombrovskas aktierdarbs, kas liek domāt un cerēt, ka uz Latvijas teātra skatuves uznāk personība, kuras radošā pasaule ir pietiekami stipra un savdabīga, lai būtu, ar ko dalīties ilgāk nekā tikai vienā izrādē, pat ja tā ir lieliska.
1932. gada 5. septembra naktī Daugavā ielēca un noslīka 23 gadus jaunā un daudzsološā dzejniece Austra Skujiņa. Gandrīz 100 gadus vēlāk “Dirty Deal Teatro” jaunais un daudzsološais režisors Mārtiņš Gūtmanis tieši Skujiņas dzejā radis pamatu savai izrādei “Saule riet austrumos”.
Izrāde Saule riet austrumos atgādina ekspresionisma mākslu, tā ir smeldzīga, bet vēl biežāk griezīga, asa, nežēlīga.
Dirty Deal Teatro sniedz jauniem režisoriem iespēju vingrināties un atklāj gan interesantus risinājumus, gan to, pie kā vēl jāpiestrādā
“Mārtiņš Gūtmanis atceras un depresijas sapītajā traģismā spēj pamanīt to, ka būt cilvēkam, kas tikko kļuvis par pieaugušo, ir arī melni-komiski.”