Smiļģis
Dailes teātrisIzrāde par ģēnija tiesībām būt atšķirīgam. Izrāde par viņa likteni būt varenam, apbrīnotam, dievinātam un galā – traģiski vientuļam. Izrāde arī par viņa sievietēm, bez kurām varbūt ne tikai viņa mākslinieka liktenis būtu citāds, bet viss būtu citādi, kā tas nereti notiek varenu vīriešu dzīvēs.
Māras Zālītes jaunākā luga sākas ar Dailes teātra ieceres dzimšanu viena ģēnija prātā, kam seko teātra dibināšana, fenomenāli panākumi, spēja izdzīvot cauri visiem laikiem un izcilas dzīves traģisks fināls.
Eduards Smiļģis ir ne vien Dailes teātra dibinātājs, novatorisks režisors un “spēka un ekstāzes aktieris”, bet arī pretrunu plosīts ģēnijs, kurš, līdzīgi hameleonam, maina savu iedabu atkarībā no sievietes, kuru tobrīd mīl, vai varas, kas tobrīd valda. Drāma divās daļās cenšas izdibināt, kas patiesībā slēpjas aiz Smiļģa tūkstoš maskām, un kādu cenu ģēnijam nākas maksāt par spēju spēlēt teātri, sāpēt un mīlēt pāri vidusmēra cilvēka varēšanas robežām.
Izrāde ir Latvijas valsts simtgades programmas notikums.
Galerija
Komanda
Performanti
Vairs nepiedalās
Radošā komanda
Autore | Māra Zālīte |
Horeogrāfe | Jana Jacuka |
Kostīmu māksliniece | Ilze Vītoliņa |
Režisors | Viesturs Kairišs |
Gaismu mākslinieks | Oskars Pauliņš |
Muzikālā noformējuma autors | Juris Vaivods |
Scenogrāfe | Ieva Jurjāne |
Video mākslinieks | Ivars Ozoliņš |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Vai tas bija Smiļģis? Nezinu. Bet tas bija viņa mērogs un horizonta līnija
Atgādinot par mākslas ideālu vārdā upurēto, režisora Viestura Kairiša Dailes teātrī iestudētās izrādes Smiļģis intonācija itin nemaz nav titulvaronim komplimentāra
Smiļģa biogrāfiju jāiet skatīties uz JRT, kur izrādē "Meklējot Spēlmani" varam uzzināt tik daudz Smiļģa personīgās dzīves un teātra aizkulišu peripetiju. Dailes "Smiļģis" drīzāk ir mēģinājums Smiļģa/Kairiša sinhronās peldēšanas vai kopīgas dejas žanrā, un kas zina, aiz kura no smiļģīšiem ir paslēpies Kairišs pats.
“Viesturu Kairišu nebaida ne Dailes skatuves, ne Smiļģa personības mērogs, ne arī tas, ko kāds padomās. Un tieši pēdējais priecē arī tad, ja rodas iebildumi pret tēmas interpretāciju.”
Šķietami vienkāršā ideja – sarežģīto personību un mākslinieku Smiļģi izspēlēt ar sešu aktieru palīdzību – kļūst par uzskatāmu piemēru tam, ko nozīmē ansamblis.
Mans Dailes teātra izrādes Smiļģis kods — izrādes Raiņa sapņi, Pēdējā Ļeņina eglīte, Ziedonis un Visums. Vismaz iesākumā, pirms Viestura Kairiša iestudējums iegūs savdabīgi smeldzīgas dzīles, pie kurām gribas kavēties arī, kad no teātra aiziets. Kavēties pie jautājumiem.