
Smiļģis
Dailes teātrisIzrāde par ģēnija tiesībām būt atšķirīgam.
Izrāde par viņa likteni būt varenam, apbrīnotam, dievinātam un galā –
traģiski vientuļam. Izrāde arī par viņa sievietēm, bez kurām varbūt ne
tikai viņa mākslinieka liktenis būtu citāds, bet viss būtu citādi, kā
tas nereti notiek varenu vīriešu dzīvēs.
Māras Zālītes jaunākā luga sākas ar Dailes
teātra ieceres dzimšanu viena ģēnija prātā, kam seko teātra dibināšana,
fenomenāli panākumi, spēja izdzīvot cauri visiem laikiem un izcilas
dzīves traģisks fināls.
Eduards Smiļģis ir ne vien Dailes teātra
dibinātājs, novatorisks režisors un “spēka un ekstāzes aktieris”, bet
arī pretrunu plosīts ģēnijs, kurš, līdzīgi hameleonam, maina savu iedabu
atkarībā no sievietes, kuru tobrīd mīl, vai varas, kas tobrīd valda.
Drāma divās daļās cenšas izdibināt, kas patiesībā slēpjas aiz Smiļģa
tūkstoš maskām, un kādu cenu ģēnijam nākas maksāt par spēju spēlēt
teātri, sāpēt un mīlēt pāri vidusmēra cilvēka varēšanas robežām.
Izrāde ir Latvijas valsts simtgades programmas notikums.
Repertuārs
Komanda
Performanti














Vairs nepiedalās
Radošā komanda
Autore | Māra Zālīte |
Horeogrāfe | Jana Jacuka |
Kostīmu māksliniece | Ilze Vītoliņa |
Režisors | Viesturs Kairišs |
Gaismu mākslinieks | Oskars Pauliņš |
Muzikālā noformējuma autors | Juris Vaivods |
Scenogrāfe | Ieva Jurjāne |
Video mākslinieks | Ivars Ozoliņš |
Skatītāju vērtējums
Atsauksmes
Kritiķu viedoklis

Vai tas bija Smiļģis? Nezinu. Bet tas bija viņa mērogs un horizonta līnija

Atgādinot par mākslas ideālu vārdā upurēto, režisora Viestura Kairiša Dailes teātrī iestudētās izrādes Smiļģis intonācija itin nemaz nav titulvaronim komplimentāra

Smiļģa biogrāfiju jāiet skatīties uz JRT, kur izrādē "Meklējot Spēlmani" varam uzzināt tik daudz Smiļģa personīgās dzīves un teātra aizkulišu peripetiju. Dailes "Smiļģis" drīzāk ir mēģinājums Smiļģa/Kairiša sinhronās peldēšanas vai kopīgas dejas žanrā, un kas zina, aiz kura no smiļģīšiem ir paslēpies Kairišs pats.

“Viesturu Kairišu nebaida ne Dailes skatuves, ne Smiļģa personības mērogs, ne arī tas, ko kāds padomās. Un tieši pēdējais priecē arī tad, ja rodas iebildumi pret tēmas interpretāciju.”

Šķietami vienkāršā ideja – sarežģīto personību un mākslinieku Smiļģi izspēlēt ar sešu aktieru palīdzību – kļūst par uzskatāmu piemēru tam, ko nozīmē ansamblis.

Mans Dailes teātra izrādes Smiļģis kods — izrādes Raiņa sapņi, Pēdējā Ļeņina eglīte, Ziedonis un Visums. Vismaz iesākumā, pirms Viestura Kairiša iestudējums iegūs savdabīgi smeldzīgas dzīles, pie kurām gribas kavēties arī, kad no teātra aiziets. Kavēties pie jautājumiem.
Javeta – 7.0
Mazliet nogurdinoši.
Džesija – 10.0
Mani uzrunā stāsti par reāliem cilvēkiem, par lielām Personībām. Liels paldies par šo lielisko izrādi ! Sajutu ģēnija trakulību, fanātismu un traģismu.
Zane – 7.0
Noformējums bija baudāms, ideja ar n-tajiem Smiļģiem neparasta, taču pati izrāde kopumā neuzrunāja.
Laila – 10.0
Ir vērts redzēt arī JRT izrādi par Smiļģi. Ļoti atšķirīgas. Abas ir izcilas.