Saviļņojums
Liepājas teātrisPie pasaulslavenas poļu izcelsmes amerikāņu rakstniece Uljas Rihtes – intravertas autores, kas intervijas sniedz ļoti reti – ierodas poļu žurnālists Kšištofs Zeliņskis. Neskatoties uz viņas meitas un aģenta daudzajiem aizliegumiem intervijas sakarā, tā izvēršas negaidītiem pavērsieniem bagāta – savijoties patiesiem dzīves faktiem un rakstnieces radošās fantāzijas radītiem mītiem.
Lugā, kura ir poētismu un zemtekstu pilna, kura runā gan par mīlestību, gan dzīves jēgu, gan mākslu un radīšanu, par mākslinieku neatkarību vai atkarību, galvenā loma uzticēta aktrisei Inesei Kučinskai.
- Sezona
- 2020 / 2021
- Pirmizrāde
- 17. oktobrī, 2020.
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Autors | Ivans Viripajevs |
Kostīmu māksliniece | Ilze Vītoliņa |
Režisore | Māra Ķimele |
Gaismu mākslinieks | Mārtiņš Feldmanis |
Scenogrāfs | Mārtiņš Vilkārsis |
Tulkotāji | Jānis Rokpelnis Ingus Liniņš |
Video mākslinieki | Mārtiņš Vilkārsis Dainars Albužis |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Liepājas teātra jaunā iestudējuma “Saviļņojums” augsto māksliniecisko raudzi apliecina izsmalcināta poētika, skaidrs filozofiskais pamats un izteiksmīga skatuves estētika. Šobrīd, epidēmijas ierobežojumu laikā, kad sadzīve ir pārvērsta noteikumu diktātā, šis iestudējums atver citu telpu un saviļņo ar neatbilstību piezemētajam ikdienas kontekstam.
Pirmām kārtām tas ir kriminālstāsts. Kāds poļu izdevums intervē slavenu amerikāņu rakstnieci Ulju Rihti. Gadījums ir ārkārtējs un saistīts ar daudziem zemūdens akmeņiem. Autores jaunais romāns stāsta par Poliju, bet Rihte necieš, ja viņai atgādina ģimenes vēsturi — viņa ir kara laikā dzimusi poļu ebrejietes un vācieša meita. Viņa ir publiski apsūdzēta antisemītismā, tas maksājis nomināciju Nobela prēmijai.
Liepājas teātra izrāde Saviļņojums runā par radošas personības pagātnes traumām un vēlmi pēc brīvības, dodot iespēju radīt aizraujošu tēlu Inesei Kučinskai.
Ivana Viripajeva lugā, ko Liepājas teātrī iestudējusi Māra Ķimele, ir daudz teksta un pavisam maz norāžu uz ārējām norisēm.
Starp diviem iestudējuma slāņiem ir plaisa, tie eksistē it kā pilnīgi atšķirīgos izpratnes virzienos. Varbūt iemesls ir ilgais pārtraukums – izrāde praktiski bijusi gatava jau martā.