Baltais helikopters
Jaunais Rīgas teātrisIzrādes sižets balstīts patiesos notikumos un stāsta par iepriekšējā Katoļu baznīcas pāvesta - Benedikta XVI - noslēpumaino atkāpšanos no amata. Benedikts XVI jeb Jozefs Racingers ir pirmais pāvests, kurš pēdējo 600 gadu laikā pameta savu posteni dzīves laikā. Līdz šim bija pašsaprotami, ka šis amats tiek pildīts līdz pat nāves brīdim. Oficiālā atkāpšanās versija par veselības problēmām ne visiem šķiet pārliecinoša. Ir arī citas versijas. Astoņi gadi, kuru laikā Racingers pavadīja pāvesta krēslā (no 2005. līdz 2013. gadam), sakrita ar visiem tiem jaunajiem izaicinājumiem un jautājumiem, ar kuriem mūsu civilizācija tika konfrontēta 21. gadsimta sākumā un atbildes uz kuriem joprojām nav atrastas.
Izrāde pamatā angļu valodā (daļēji itāļu, poļu un latīņu valodās) ar simultāno tulkojumu uz latviešu un krievu valodu.
Galerija
Komanda
Performanti
Radošā komanda
Autors | Alvis Hermanis |
Kostīmu māksliniece | Kristīne Jurjāne |
Režisors | Alvis Hermanis |
Scenogrāfe | Kristīne Jurjāne |
Skatītāju vērtējums
Kritiķu viedoklis
Laikam jau lieki teikt, ka Alvja Hermaņa jaunākā izrāde "Baltais helikopters" daudziem bijis nepacietīgi gaidīts notikums šajā teātra sezonā, un ne velti: Hermanis, Barišņikovs, Zariņa, Znotiņš, mīklainos apstākļos atkāpies pāvests, katoļu baznīcas virtuve, ticība, vērtību sadursmes, Eiropas nākotne… Receptē ir visas sastāvdaļas, lai taptu nozīmīgs teātra darbs par būtiskām tēmām, tāpēc jo īpaši interesanti šķetināt, kāpēc tā visa rezultāts ir viena no vājākajām Hermaņa izrādēm. Bet par visu pēc kārtas.
Kam tic Hermaņa Racingers? Kas šai pasaulē ir īsts? Baltajā helikopterā neapšaubāms ir viens. Tā ir gaisma, kas laiku pa laikam iespīd «reālajā» pasaulē. Barišņikova Benedikts XVI šai gaismas kūlī guļ embrija pozā, mokās kā grēku nožēlotājs un sastingst ar skatu pret debesīm. Un varbūt ka viņa attiecības ar gaismas avotu nav gluži viennozīmīgas. Bet gaisma eksistē. Un tas ir ļoti daudz.
Attiecības ar dievišķo sevī vai ārpus paša ir katra personīgā saruna. Jaunā Rīgas teātra izrāde “Baltais helikopters” ir tās autora Alvja Hermaņa jautājums pasaulei, kurp īsti ejam? Balss, kura šo jautājumu uzdod, pieder Romas katoļu baznīcas galvai, pāvestam Benediktam XVI, turklāt mirkli pirms atteikšanās no savas izredzētās vietas.
Režisora un lugas autora Alvja Hermaņa izrādē Baltais helikopters valda lieliskums – teicama saskaņa starp ieceri un tās īstenojuma stilu.
Alvja Hermaņa Baltais helikopters — trīs izcilu solistu monoizrādes par neatbildamiem jautājumiem
Novembra sākumā kādā pasākumā satiku trīs no izrādes veidotājiem. Sarunai iedegoties, apsolīju viņiem: ja man sagādās vienu ielūgumu uz pirmizrādi, es uzrakstīšu izrādes "konceptuālu analīzi". Šis teksts ir tieši tas un tikai tas – idejiskas analīzes elementi un manas personīgās piebildes. Šeit nebūs izrādes kā mākslas darba apskata, spriedumu par to, cik tā izdevusies, lugas teksta un aktierspēles vērtējuma, komentāru par dekorācijām un tamlīdzīgi.
Es pirmoreiz sapratu Raiņa Jāzepu, kurš, guvis gandarījumu par savu pazemojumu, nedzīvo harmoniskā mierā, godā un pārticībā, bet aiziet. Lai vientulībā meklētu jaunu, citu, kā Rainis saka, trešo patiesību.