Meklēt...

Melnais strazds

Latvijas Nacionālais teātris

Pēc piecpadsmit gadu pārtraukuma pie Reja viņa darbavietā negaidīti ierodas Una, bijušā drauga meita, ar kuru viņam bijušas intīmas attiecības vairāku mēnešu garumā tad, kad Una bija pusaudze. Viena no populārākajām mūsdienu lugām, kas atklāj, ka arī neparastās un citiem nesaprotamās attiecībās var būt mīlestība. Skotu dramaturga Deivida Harovera zvaigzne uzlēca 90. gadu vidū jau ar pašu pirmo lugu “Naži vistās”, bet pasaules slavu ieguva pēc Traverse Theatre (Edinburga) 2005. gadā uzvestās lugas „Melnais strazds” pirmuzvedumu Pītera Šteina režijā. Luga ātri iekaroja teātru skatuves Eiropā, Amerikā un Indijā. Dramaturga darbs ir vairakkārt godalgots – 2006.gadā tas saņēmis Skotijas teātru kritiķu balvu kā gada labākā jaunā luga, 2007.gadā – Lourensa Olivjē balvu kā labākā jaunā luga. „Skotu dramaturgs Deivids Harovers droši izvēlas tēmu un sīki analizē to, ko dēvējam par „tabū”. Tāpēc katrs no šiem personāžiem izaicina uz riska robežas. Autors to dara izsmalcināti jūtīgi un ar minimālām miesaskārības iezīmēm. Tas ir uzslavas vērts,” raksta „The British Theatre Guide”. „Aizraujoša seksuālās apsēstības izpēte, kas izsauc gan trīsas, drebuļus, gan šoku,” pēc lugas pirmizrādes rakstīja „The Guardian”

Sezona
2009 / 2010
Pirmizrāde
19. septembrī, 2009.

Radošā komanda

Autors Deivids Harovers
Kostīmu mākslinieks Gints Gabrāns
Režisors Ģirts Ēcis
Producente Ilona Matvejeva
Scenogrāfs Gints Gabrāns
Tulkotājs Ilmārs Šlāpins
delfi.lv
delfi.lv - Dita Jonīte

Divos lielākajos Latvijas teātros mazajos spēles laukumos kā pirmie šīs sezonas iestudējumi tiek piedāvāti "Mazie laulību noziegumi" Dailes teātrī un "Melnais strazds" Nacionālajā teātrī. Abos centrā ir sievietes un vīrieša attiecību analīze, kurā iesaistīti tikai divi aktieri. Pirmajā gadījumā var runāt par atsvešinātu komēdiju, bet otrajā – emocionāli sāpīgu drāmu.

nra.lv
nra.lv - Līvija Dūmiņa

Iespējams, The Beatles dziesmai Melnais strazds (Blackbird) ar skotu izcelsmes dramaturga Deivida Harovera lugu Melnais strazds nav nekādas saistības. Viņš lugā, ko Latvijas Nacionālajā teātrī iestudējis Ģirts Ēcis, strazdu - ne melno, ne mājas, ne pelēko -, pat nepiemin. Tajā vispār nav putnu. Bet dziesma par melno strazdu, tā lauztajiem spārniem, visu mūžu gaidīto brīdi atkal lidot un kļūt brīvam, lieliski sasaucas ar izrādi.